Mange tror, at viser er en lidt støvet og forældet musikgenre, som ikke kan mønstre den store interesse. Det har HALFDANSKERNE for længst modbevist. I mere end 15 år har de fortolket danske viseklassikere og fyldt en stor del af landets små og store spillesteder op med begejstrede tilskuere, fællessang og stående ovationer.
Samarbejdet startede i 2008, og trioens tre første albums udkom i 2010, 2012, 2015, samme år som det store live-gennembrud, der kom med showet ”Noget om en poet”, som hyldede Halfdan Rasmussen i 100-året for hans fødsel. Siden er det blevet til flere hæsblæsende shows og de to succes-albums ”De største sange” (2017) og ”Alt hvad du længes mod” (2019), som begge er udsendt på det førende vise-label Exlibris. I 2023 kunne trioen igen notere en kæmpe succes med "Halfdanskerne spiller Svantes Viser", hvor det fejrede 50-året for LP´ens udgivelse med at fortolke alle sange fra det kendte og kanoniserede album.
Halfdan Rasmussen og Benny Andersen har hen ad vejen fået selskab på sætlisten af andre store poeter som Tove Ditlevsen, Frank Jæger, Sigfred Pedersen, Piet Hein og Jeppe Aakjær, og på "Alt hvad du længes mod" har trioen selv skrevet et par melodier til de kendte digte.
HALFDANSKERNE er først og fremmest en live-oplevelse. De gennemarbejdede nyfortolkninger med elementer fra både visemusik, jazz og folk leveres med musikalitet, kompromisløshed og masser af humor. Trioen har udviklet et spektakulært og visuelt show, hvor tre musikalske, autentiske og altid velklædte herrer styrker og supplerer hinanden med stor spilleglæde og masser af energi.
Trioen består af Mads Westfall, guitar og sang, Rasmus Vennevold, kontrabas, og Steen Svanholm, piano og sang, som først i 2024 kom med i stedet for Lars Grand.
Mange kommer til HALFDANSKERNEs koncerter igen og igen. Så hvis du endnu ikke har oplevet dem, er det ved at være på tide.
"...at opleve mine egne sange i en opdateret, forynget fremførelse var formidabelt, så jeg må på det bestemteste anbefale alle at engagere Halfdanskerne til en live-koncert..."
Benny Andersen, 2010
............